1. Järjestelmä ja linjasto
MalmöExpressen (MEX) linja 5: käytössä vuodesta 2014, pituus 8.7 km, 20 pysäkkiä, ruuhkassa 5 min vuoroväli. Linja käynnistyi kesäkuussa 24-metrisillä Van Hool Exqui.City -kaksoisnivelbusseilla, joissa oli sarjahybridijärjestelmä biokaasulla – eli kaasu pyöritti generaattoria, ja veto oli sähköinen. Kaluston toimitti Van Hool; liikennöitsijä on Nobina.
MalmöExpressen linja 8: akkukäyttöinen varikolla ladattava 24 m kaksoisnivelbussi; liikenne alkanut 6/2022; reitti Lindängen–Västra Hamnen, pituus noin 12 km.
Uudet linjat MEX 2 (Rosengård – Västra Hamnen, osin samoja osuuksia kuin MEX 5. Pituus: n. 9 km, investointikehys: 530 MSEK (~48 M€) infralle ja MEX 4 (Bunkeflostrand – Sege Park. Pituus: n. 12 km, investointikehys: 560 MSEK (~51 M€) infralle) etenevät.
Turun raitiotie (vaihe 1): Satama–Kauppatori–Varissuo, kaksoisraide ~11 km, 17 pysäkkiparia, vuoroväli ruuhkassa 7,5 min.
2. Investoinnit
Alla oleva taulukko vertaa MalmöExpressen-linjojen infrainvestointeja sekä Turun raitiotien yleissuunnitelmassa (2023) suunniteltuja investointeja.
| Superbussi | Linjan pituus km | Infrainvestointi € | Infra €/km | 
|---|---|---|---|
| Malmö Expressen (MEX) | |||
| MEX Linja 5 (2014) | 8,7 | 17,2 | 2,0 | 
| MEX Linja 8 (2022) | 12 | 51,0 | 4,3 | 
| MEX Linja 2 (tulossa) | 9 | 48,0 | 5,3 | 
| MEX Linja 4 (tulossa) | 12 | 51,0 | 4,3 | 
| Malmö Expressen | 41,7 | 167,2 | 4,0 | 
| Raitiotie | Linjan pituus km | Infrainvestointi € | Infra €/km | 
|---|---|---|---|
| Varissuo-Satama * Ilman varikkoyhteyttä  | 
        11 * | 333,0 | 30,3 | 
3. Käyttökustannukset (OPEX)
Malmö (MEX): julkista, linjakohtaista vuotuista OPEX-erittelyä (MEX 5/8) ei ole saatavilla avoimista lähteistä.
Turku (raitiotie): Raitiotien yleissuunnitelman mukaan raitiotien erillinen infra ja sen ylläpito nostaa selvästi joukkoliikenteen käyttökustannuksia Turussa.
4. Järjestelmien kapasiteetti (vuorovälin merkitys)
| Järjestelmä | Kapasiteetti / hlö | Vuoroväli | Lähtöjä / h | Matkustajaa / h | 
|---|---|---|---|---|
| MEX superbussi | 160 | 5 | 12 | 1920 | 
| Turun raitiotie | 200 | 7,5 | 8 | 1600 | 
Järjestelmien kapasiteetit ovat vertailukelpoisia ja ero syntyy käytettävästä vuorovälistä. Malmössä MEX 5 linjan 5 min vuoroväli antaa 20 % suuremman kapasiteetin Turun suunnittelemaan raitiotiehen verrattuna (7,5 min vuoroväli).
5. Maaperä
Malmö: laajalti täyttö- ja savialuetta; raskas raide-infra edellyttää vaativia perustamisratkaisuja ja johtosiirtoja, josta syystä Malmössä päädyttiin BRT-ratkaisuun.
Turku: jokilaakson paksut pehmeät savet vaativat merkittäviä paalutuksia ja pohjan vahvistuksia. Kaupunki-infra on siirrettävä jo arkeologisten kaivausten alta.
6. Yhteenvetotaulukko
| Ominaisuus | Malmö BRT (MEX) | Turun Raitiotie | 
|---|---|---|
| Linjapituus (esimerkki) | MEX 8: ~12 km | Vaihe 1: ~11 km | 
| Infrainvestointi (~12 km) | ~51 M€ (2022) | 333 M€ (2023 arvio) | 
| Kalusto | 41 superbussia ~63 M€ ('a 1,5 M€, 2 uutta linjaa)  | 
        13 ratikkaa ~39 M€ ('a 3 M€, 2023 arvio)  | 
    
| Maaperä | Pehmeä savi / täyttömaa | Pehmeä savi / arkeologia -> lisäkustannuksia ja riskejä | 
Infrakustannus
Julkisiin lähteisiin perustuen BRT-järjestelmän infrainvestoinnin kustannus Malmössä on ollut merkittävästi alhaisempi verrattuna Turun suunnittelemaan raitiotiehen. Vuonna 2022 toteutuneen, täyssähköisen 12 km pitkän linjan (MEX 8) infrakustannus oli 51 M€. Turkuun suunnnitellun 11 km pitkän raitiotien (Vaihe 1) infrakustannukseksi on ilmoitettu 333 m€, mutta senkin kustannuspitävyyteen kohdistuu epävarmuutta. Turkuun suunnitellun ratikan toteuttaminen superbussina maksaisi n. 15 % raitiontien infrakustannuksesta.
Kalustokustannus
Malmön 24-metrisen akkukäyttöisen superbussin kustannus on n. 1,5 M€. Turun raitiotien yleissuunnitelmassa on käytetty ratikan kustannusarviona 3 M€ (2022). Vantaa arvioi raitiotievaunun maksavan 3,5 M€. Helsingin ja Tampereen ratikat toimittaneen Transtech Oy:n tulos on ollut viime vuoden raskaasti tappiollinen ja on epätodennäköistä, että aikaisempiin hankintoihin perustuva kustannusarvio tulisi pitämään. Turvallisesti voinee arvioida, että ratikan kalustokin maksaa 2-3 kertaa superbussia enemmän.
Lähteet
Sverigeförhandlingen (2016): MEX 5/2/4/8 infrainvestoinnit (SEK).
Uutisointi 24.5.2023; kalustohankinta: 41 kpl sähköisiä kaksoisnivelbusseja (~700 MSEK)
Turun raitiotien yleissuunnitelma (11.5.2023)