Jaa sivu

Lisätietoa

MalmöExpressen (BRT) ja Turun raitiotiesuunnitelman vertailu julkisiin lähteisiin perustuen 27.9.2025

1. Järjestelmä ja linjasto

  • MalmöExpressen (MEX) linja 5: käytössä vuodesta 2014, pituus 8.7 km, 20 pysäkkiä, ruuhkassa 5 min vuoroväli. Linja käynnistyi kesäkuussa 24-metrisillä Van Hool Exqui.City -kaksoisnivelbusseilla, joissa oli sarjahybridijärjestelmä biokaasulla – eli kaasu pyöritti generaattoria, ja veto oli sähköinen. Kaluston toimitti Van Hool; liikennöitsijä on Nobina.

  • MalmöExpressen linja 8: akkukäyttöinen varikolla ladattava 24 m kaksoisnivelbussi; liikenne alkanut 6/2022; reitti Lindängen–Västra Hamnen, pituus noin 12 km.

  • Uudet linjat MEX 2 (Rosengård – Västra Hamnen, osin samoja osuuksia kuin MEX 5. Pituus: n. 9 km, investointikehys: 530 MSEK (~48 M€) infralle ja MEX 4 (Bunkeflostrand – Sege Park. Pituus: n. 12 km, investointikehys: 560 MSEK (~51 M€) infralle) etenevät.

  • Turun raitiotie (vaihe 1): Satama–Kauppatori–Varissuo, kaksoisraide ~11 km, 17 pysäkkiparia, vuoroväli ruuhkassa 7,5 min.

2. Investoinnit

Alla oleva taulukko vertaa MalmöExpressen-linjojen infrainvestointeja sekä Turun raitiotien yleissuunnitelmassa (2023) suunniteltuja investointeja.

Superbussi Linjan pituus km Infrainvestointi € Infra €/km
Malmö Expressen (MEX)
MEX Linja 5 (2014) 8,7 17,2 2,0
MEX Linja 8 (2022) 12 51,0 4,3
MEX Linja 2 (tulossa) 9 48,0 5,3
MEX Linja 4 (tulossa) 12 51,0 4,3
Malmö Expressen 41,7 167,2 4,0
Raitiotie Linjan pituus km Infrainvestointi € Infra €/km
Varissuo-Satama
* Ilman varikkoyhteyttä
11 * 333,0 30,3

3. Käyttökustannukset (OPEX)

  • Malmö (MEX): julkista, linjakohtaista vuotuista OPEX-erittelyä (MEX 5/8) ei ole saatavilla avoimista lähteistä.

  • Turku (raitiotie): Raitiotien yleissuunnitelman mukaan raitiotien erillinen infra ja sen ylläpito nostaa selvästi joukkoliikenteen käyttökustannuksia Turussa.

4. Järjestelmien kapasiteetti (vuorovälin merkitys)

Järjestelmä Kapasiteetti / hlö Vuoroväli Lähtöjä / h Matkustajaa / h
MEX superbussi 160 5 12 1920
Turun raitiotie 200 7,5 8 1600

Järjestelmien kapasiteetit ovat vertailukelpoisia ja ero syntyy käytettävästä vuorovälistä. Malmössä MEX 5 linjan 5 min vuoroväli antaa 20 % suuremman kapasiteetin Turun suunnittelemaan raitiotiehen verrattuna (7,5 min vuoroväli).

5. Maaperä

  • Malmö: laajalti täyttö- ja savialuetta; raskas raide-infra edellyttää vaativia perustamisratkaisuja ja johtosiirtoja, josta syystä Malmössä päädyttiin BRT-ratkaisuun.

  • Turku: jokilaakson paksut pehmeät savet vaativat merkittäviä paalutuksia ja pohjan vahvistuksia. Kaupunki-infra on siirrettävä jo arkeologisten kaivausten alta.

6. Yhteenvetotaulukko

Ominaisuus Malmö BRT (MEX) Turun Raitiotie
Linjapituus (esimerkki) MEX 8: ~12 km Vaihe 1: ~11 km
Infrainvestointi (~12 km) ~51 M€ (2022) 333 M€ (2023 arvio)
Kalusto 41 superbussia ~63 M€
('a 1,5 M€, 2 uutta linjaa)
13 ratikkaa ~39 M€
('a 3 M€, 2023 arvio)
Maaperä Pehmeä savi / täyttömaa Pehmeä savi / arkeologia -> lisäkustannuksia ja riskejä

Infrakustannus

Julkisiin lähteisiin perustuen BRT-järjestelmän infrainvestoinnin kustannus Malmössä on ollut merkittävästi alhaisempi verrattuna Turun suunnittelemaan raitiotiehen. Vuonna 2022 toteutuneen, täyssähköisen 12 km pitkän linjan (MEX 8) infrakustannus oli 51 M€. Turkuun suunnnitellun 11 km pitkän raitiotien (Vaihe 1) infrakustannukseksi on ilmoitettu 333 m€, mutta senkin kustannuspitävyyteen kohdistuu epävarmuutta. Turkuun suunnitellun ratikan toteuttaminen superbussina maksaisi n. 15 % raitiontien infrakustannuksesta.

Kalustokustannus

Malmön 24-metrisen akkukäyttöisen superbussin kustannus on n. 1,5 M€. Turun raitiotien yleissuunnitelmassa on käytetty ratikan kustannusarviona 3 M€ (2022). Vantaa arvioi raitiotievaunun maksavan 3,5 M€. Helsingin ja Tampereen ratikat toimittaneen Transtech Oy:n tulos on ollut viime vuoden raskaasti tappiollinen ja on epätodennäköistä, että aikaisempiin hankintoihin perustuva kustannusarvio tulisi pitämään. Turvallisesti voinee arvioida, että ratikan kalustokin maksaa 2-3 kertaa superbussia enemmän.

Lähteet

  • Sverigeförhandlingen (2016): MEX 5/2/4/8 infrainvestoinnit (SEK).

  • Uutisointi 24.5.2023; kalustohankinta: 41 kpl sähköisiä kaksoisnivelbusseja (~700 MSEK)

  • Turun raitiotien yleissuunnitelma (11.5.2023)

Jaa kirjoitus